Äldreomsorg med antroposofisk prägel....

I morse när jag vaknade till fåglarnas kvitter och ett stilla vårregn så kände jag mig glad och förväntansfull inför dagen. 

Det ÄR en speciell känsla att tillbringa dagen i Ytterjärnas kulturhus.... Synintrycken, dofterna och den allmänna känslan av välbefinnande infinner sig i mig. Jag är inte Antroposof men kan verkligen på allvar identifiera mig i deras fokus på helheten i människa. 

Idag var temat äldreomsorg och jag lyssnade intensivt och nyfiket. Jag känner verkligen igen mina egna tankar och ide'er. Det här är en stor och viktig fråga.

Jag tror det viktigaste är att se äldre som enskilda individer, INTE en grupp med samma behov. Vi beslutsfattare måste vara ytterst lyhörda för vad som i framtiden behövs, även äldreomsorgen påverkas av samhällsutvecklingen som sker i rasande fart....

I miljöpartiet här i Södertälje vill vi se en mångfald av möjligheter i livets olika skeden. En del personer vill ha seniorboende eller trygghetsboenden där det finns gemensamhetsutrymmen. Åldern är definitivt ingen bra värdemätare på vad man behöver utan behoven måste få styra. 

Det viktigaste är ändå att vi ser till att när man verkligen behöver hjälp och stöd så får man ett värdigt boende!

Sen eftermiddag tillbringade jag på Strömsholms djursjukhus på återbesök efter operation nr 2, av en av mina älskade familjemedlemmar. Han repar sig bra och nu är det återuppbyggnad som gäller.....



Mina älskade vänner och familjemedlemmar, Elof till vänster och Yoki till höger. Kanske de får en "lillasyster" inom kort.... :-)

Trevlig helg//Ewa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0