Torsdag 25 oktober - Älgarna demonstrerar....

Imorse var det ingen överhängande brådska till Stadshuset, men när jag, Yóki och Elof skulle hoppa in i bilen så såg jag i ögonvrån två nyfikna älgar som tittade på oss från granntomten.
 
 
Vovvarna var helt fokuserade på kycklinggodis som de brukar få när de hoppat in i bilen och satt sig lugnt och stilla och märkte inte älgarna. Eller så är de inte så intressanta längre då de allt som oftast kommer och hälsar på, även innanför staketet till vårt hägn....
 
Hade idag första och enda inbokade mötet kl 11.15 med 4 båtklubbar, samma som jag träffade redan i måndags. Denna gång ville de träffa kommunalråden. Vi hade en timmes diskussion om deras synpunkter på bland annat förslag till höjd arrendeavgift.
 
Innan dess var jag tvungen att finjustera mina två interpellationssvar som skulle vara klara senast kl 12.00. Det var två frågor som jag som ordförande i tekniska nämnden fått av Folkpartiets Mats Siljebrand och som ska besvaras av mig på Kommunfullmäktige på måndag.
 
Här nedan är frågor och svar för dem som är intresserade;
 
"När rustas gångtunneln mellan stationen och Stadshuset för ökad säkerhet?  
 

Mats Siljebrand har tidigare lyft frågan om gångtunneln och dess utformning. Det är en angelägen fråga eftersom det är lätt att konstatera att det fortfarande sker brott på platsen. Det är inte bara Mats Siljebrand och jag som uppmärksammat problemet, även polisen ser att det är önskvärt att lysa upp platsen ytterligare. 

 

Tidigare planerade Tom Tits Experiment en ny utformning av tunneln. Ett antal oklarheter framkom gällande tillgänglighet och drift. Utifrån det rådande ekonomiska läget och de problem som konstaterades under resans gång lades planerna på is. Varken Folkpartiet eller något annat parti har lyft detta ärende som prioriterat i Tekniska nämnden. Vi kommer däremot att vidta åtgärder för att lysa upp platsen ytterligare (typ arenabelysning) samt förstärka belysningen inne i tunneln. Detta är på gång. Även beklädnaden i tunneln bör ändras för att medverka till upplevelse av mer ljus och genomsynlighet. Jag ser gärna kamerabevakning på platsen och har redan lyft frågan med både samhällsbyggnadsdirektören och kommunens säkerhetschef. Men en sådan bevakning måste ske i samverkan med polisen.

 

 Några åtgärder är därmed på gång och kommer alltså att vara genomförda inom kort, då i huvudsak belysningen. Någon stor förändring i enlighet med det som planerats tillsammans med Tom Tits finns det idag ingen plan för. 

 

"Vilka åtgärder planeras på dels kort, dels lång sikt i syfte att förbättra trafiksituatione och luftkvalitet i Birka- respektive Turingekorset?"

 

Det är en komplex fråga som Mats Siljebrand har ställt till mig. Jag vill inleda med att berätta om hur situationen ser ut idag. I Södertälje finns det idag en mätpunkt som mäter partikelhalter dygnet runt och året om, mätstationen står på Turingegatan, ungefär där Arbetsförmedlingen har sina lokaler idag. 

 

Vid mätpunkten har partikelhalter som överskrider gränsvärdena skett vid 28 tillfällen i år, dessa observationer har noterats under vintern eller början av våren. Den högsta gränsen som tillåts är att nivån överskrids 35 gånger per år. Oavsett årets utfall så är det viktigt att det uppmärksammas att läget är kritiskt och att partikelhalterna är höga under vissa delar av året. Självklart måste åtgärder vidtas för att komma till rätta med problemet. 

 

Det som gjorts nyligen är att en hårdare beläggning lagts på vägen från Weda till Turingekorset. Arbetet med att förbättra skyltningen pågår för att tydliggöra att motorerna ska stängas av vid broöppning. Denna skyltning ska finnas uppsatt utefter hela sträckan WEDA – Turingekorset. Tyvärr har denna åtgärd försenats och skulle egentligen varit klar redan nu till hösten. 

 

För att få ett bättre flöde med färre onödiga stopp så pågår även ett arbete med den reglering av vilka tider som bron inte får öppnas för sjötrafiken. Nuvarande regler är ungefär tjugo år gamla och det är på tiden att de revideras utifrån dagens trafikströmmar. Det kan även vara aktuellt att sänka den tillåtna hastigheten.

 

I det korta perspektivet är även sandupptagningen en viktig fråga där det gäller att göra detta på ett sådant sätt att partiklarna inte virvlar upp, som höjer nivåerna av partikelhalter. Sandupptagningen på sträckan Weda – Turingekorset är en enskild del av den totala sandsopningen där särskild dokumentation görs för att göra detta på ett optimalt sett ur partikelhaltsperspektiv. 

 

På lite längre sikt är det viktigt att styra trafiken mer över Saltsjöbron för att avlasta Birkakorset. Där är Ritorpsleden det projekt som ligger närmast i planeringen. Sagoleden är också ett viktigt instrument för att leda trafik över Saltsjöbron vilket blir en avlastning för Mälarbron och sträckan Weda - Turingekorset, detta finns med i planeringen för de närmaste åren. 

 

En ny mätstation kommer att sättas upp under hösten som komplement till den befintliga men längs vägen på motsatta sidan av bron. En större trafikanalys för centrala Södertälje ska genomföras med början under 2013. I denna utredning ska också möjligheten av att förbjuda tung trafik på sträckan ingå.

 

Nu har jag 222 ohanterade mail, så jag får nog sitta kvar en stund vid datorn och sortera fram de viktigaste för att åtgärda.

 

 Åkte sedan direkt till hunddagis..... :-)

 

 
 
Elof sitter inte i fängelse men undrar varför jag inte kommer in direkt och tar emot alla hundpussar. Yóki syns inte i bild, då han står och ylar med nosen tätt tryckt mot dörren.....
 
 
//Ewa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0