Torsdag 18 oktober - Stram budgetpresentation och demonstration!

 
Denna dag har präglats av förberedelse inför, och genomförande av presentationen av vår gemensamma Mål & Budget 2013-2015 för Södertälje kommun. Det har varit en mycket intensiv period in i det sista för att få alla siffror att falla på rätt plats, genom att göra rätt prioriteringar. En stram budget, där vi gjort allt för att skona förskola/skola/gymnasiet från nedskärningar. Jag är stolt över den "Sociala investeringsfond", där vi från 2011 års överskott avsatte 24 Mkr, som ska börja användas 2013. Vi behöver på alla sätt att ta tag i problem tidigt där det behövs. Det sparar inte bara framtida kostnader utan ger mer friska och nöjda barn. Den psykiska ohälsan bland vår befolkning måste tas på allvar. Vi ger också ett uppdrag om en plan för hur man i skolan ska arbeta med "Hedersrelaterad problematik", som är ett större bekymmer i våra skolor än vi kan tänka oss. Vi kommer kunna göra mycket med våra drygt 4,5 miljarder, men det är en återhållsam budget där alla måste vända på varje krona för att utnyttja den på absolut maximalt sätt. Det blir en uppgift som heter duga, för oss alla.....
 
Som ett litet avbrott innan själva presskonferensen så kom en hel gymnasieskola till stadshuset för att demonstrera.
 
 
 
De gillar inte det beslut som vi av ekonomiska och planeringsmässiga skäl måste ta som innebär att deras skola måste flytta till andra lokaler. Jag förstår dem och det är en sund reaktion. Jag tycker till och med att det är bra att de gör sin röst hörd. Vi lyssnade på dem och försökte förklara varför vi måste fatta dessa trista beslut. 
 
Det blev sedan en sen lunch, som avbröts av ett SMS om ett möte som jag tyvärr hade missat.... suck... :-/ Det var en genomgång av det Miljöprogram som är på väg fram för beslut. Vi hann ändå, trots min miss av tiden....
 
Något senare fick jag en information om synpunkter på hur räddningsvägarna bör vara på vår gågata i centrum, vilket jag omgående måste kolla upp.... några mail skickades.
 
Jobbade för att försöka minska antalet ohanterade mail, kom ner i 120 st....h mina abarn
 
Innan jag gick hem så ringde jag och bokade biljetter till en Julkonsert i St:a Ragnhildskyrka den 21 dec. Mina föräldrar och mina barn med respektive vill följa med... är otroligt förväntansfull!
 
Hämtade sedan mina fina vovvar och nu sitter jag hemma och jobbar.... :-)
 
Gonatt! //Ewa
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0