Onsdag 17 okt MP-förordar det Norra alternativet för slussbrons placering.

Idag började dagen med att jag som vanligt tog en sväng förbi Basta i Nykvarn för att lämna våra fina vovvar på hunddagis.
 
Sedan gick jag upp till åttonde våningen, vilket är bra träning, där vi hade ett avstämnings- och informationsmöte med gruppledarna inför Kommunstyrelsen och denna gång även Koncernstyrelsen. Slussbrofrågan diskuterades bland annat.... :-)
 
Ett litet spontant möte med Boel Godner (S), Kommunstyrelsens ordförande hann jag med innan lunch.
 
Efter lunch hade jag en tid inbokad med Samhällsbyggnadsdirektören, Gunilla Holmquist, för en avstämning inför Tekniska nämndens möte om en vecka. Vi ska samma dag ha en genomgång inför arbetet med att ta fram en verksamhetsplan för 2013.
 
Därefter gick jag åter i trappan upp till åttonde våningen för att vara med på ett möte med styrgruppen för AstraZeneca. Där berättade Anitra Steen, som är vår samordnare i dessa frågor, hur läget är just nu. Hon har alltid mycket intressant att berätta...
 
Jag och min kommunalrådssekreterare, Lars Greger, hann med ett kort möte med vår nya stadsdirektör, Martin Andreae, inför den träff vi tillsammans ska ha med vårt Språkrör, Åsa Romson. Vi ska berätta om vår utsatta situation i Södertälje, med anledning av den oproportionerliga flyktinginvandring som vi haft och har just nu.
 
Innan vårt nästa möte med vår MP-politiska grupp, som vi har varje månad så hann vi, Lars och jag, att slänga i oss lite skräpmat i form av tunnbrödsrullar med kabanoss..... gott ibland!
 
På mötet hade vi flera viktiga frågor som diskuterades. En av de viktigare var valet av broalternativ vid slussen i Södertälje. Sjöfartsverket ska flytta båda slussarna för att få in större fartyg och vägbron måste därmed flyttas. Vi, kommunen, har i detta sammahang blivit lovad att få bestämma var den nya bron ska byggas. Det finns oftast för och nackdelar med i alla alternativ, så även i detta fall. Vi landade dock i ett enhälligt beslut att vi vill förorda en fortsättning att planlägga för det norra alternativet. Vi gillar tanken på en bilfri och grön Slussholme.
 
 
Hade sedan turen att få skjuts hem med Karla Sand, vår MP-ordf, vilket gav 20 minuters trevlig pratstund.
 
Väl hemma så har vi börjat diskutera hur julen ska firas. Mycket att tänka på och ingen ska lämnas utanför gemenskapen, vilket blir krångligare med åren. MEN allt går att lösa... :-)
 
Sov gott! //Ewa
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0