Tisdag 16/10 Möte med Hållbarhetsutskottet.........

NU tar jag mig själv i kragen och försöker blogga igen...... :-)
 
Har idag haft ett möte i Hållbarhetsutskottet under kommunstyrelsen, där jag är ordförande. Jag kallar det "mitt" utskott då det är några av mina ansvarsområden som talesperson för kommunen och som handlar om både den ekologiska och sociala hållbarheten i kommunen. I nuläget är vi i slutspurten av framtagandet av ett Miljöprogram som innehåller en speciell Klimatstrategi. Vi har jobbat i nästan två år med detta ko
 
mplexa område som ständigt förändras. Vi ska ta beslut i Kommunfullmäktige i december för att det ska börja gälla redan från 1 januari 2013. Vi är redan en av Sveriges bästa kommuner i miljö- och klimatarbetet men ska bli ännu bättre....
 
Vi hade en lång och givande diskussion kring båda dessa dokument med oppositionspartierna (M), (FP) och (C), som kommer ge ett bra utgångsläge för beslut framöver med förhoppningsvis bred politisk förankring.
 
Vi Jobbar också med en Strategi för att minska Barnfattigdomen som är väldigt hög i Södertälje nästan 24% enligt senaste mätningarna för 2010 som Rädda Barnen gör. Det är en skrämmande hög siffro som är oacceptabel. Vi håller också på att ta fram ett speciellt Barnbokslut.
 
Senare idag har vi bjudit in till en titt på olika alternativ till broanslutning vid Slussen här i Södertälje. Frågan är om vi ska välja det Södra eller det Norra, båda alternativen har klara för och nackdelar........ På väg dit gick jag förbi Saltsjötorget med sina vackra höstblomsteraarangemang.
 
 
Åker sedan hem via hunddagis för att hämta min hund Yóki, som idag inte haft sin kompis Elof med sig då han varit på Terapihundkurs med matte Julia.
 
//Ewa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0