Tisdag 19 - lördag 23 maj.........suck...har svårt att hinna skriva...

Tisdag 19 maj - Carl Schlyter på besök...

Idag skulle vi ha heldagsbesök av Carl Schlyter, som är EU-parlamentariker för (MP), och också kandiderar för nästa mandatperiod i EU.  

Dagens första punkt var att Carl Schlyter skulle intervjuas på Suroyo Tv. Därefter skulle vi till Svea, som är en verksamhet för asylsökande i Södertälje. Det var väldigt intressant att träffa de asylsökande och höra deras historia. Det skulle fler behöva göra. I Södertälje har vi fortfarande konstant mellan 1000-1400 asylsökande, varav endast ca 20-25% får uppehållstillstånd. De som får avslag överklagar oftast, inte särskilt många åker tillbaka till ett Irak utan några egna tillhörigheter. Vilket man lätt kan förstå.

Resten av dagen och kvällen tillbringade vi i Järna. Vi är jag, Carl S, Elias som fått sällskap av Mats Pertoft, riksdagsledamot, Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd, Hasse Neideman, ordförande i Järna kdn och Konrad Breidenstein, vice ordf i MP-styrelse. Lite kul att kunna ha alla nivåer samlade från Eu-nivå till kommundelsnämndsnivå.
Vi åt lunch på Skillebyholm    http://www.antroposofi.info/jaerna/skillebyholm/   tillsammans med bl a Artur Granstedt som forskar inom ekologiskt jordbruk och kretsloppstanken. Vi gjorde ett studiebesök på gården där forskningen bedrivs. Det var mycket intressant och givande. Forskningen har stor betydelse för Östersjöns framtid...
Se BERAS projektet   http://www.jdb.se/beras/default.asp?page=63.. Jag blev så otroligt inspirerad av att börja odla, framför allt i mitt något misskötta växthus. Jag fick också en stor lust att åter skaffa innvånare till mitt tomma hönshus..... får se hur det blir....

Vi åkte sedan vidare till Weleda  http://www.weleda.se/ där läkemedel och hudvårdprodukter är tillverkade av  vad naturen ger. Det var mycket intressant att höra vilka problem de stöter på i vårt Svenska regelsystem, men också Eu-regler som inte stöttar på rätt sätt. Här finns mycket att göra...

Därefter skulle vi ha möte i Järnas "Gula villan" där Carl S skulle hålla föredrag och finnas tillhands för diskussion i olika Eu-frågor, men med fokus på GMO-frågan och fildelningen. Det kom ca 40 personer och det blev en mycket bra kväll med många frågor. Kl 20.00 blev Carl hämtad av en taxi, skickad av SVT, för att han skulle hinna till ett TV-inslag om EU.....

Tack Carl Schlyter för en trevlig, spännande och intressant heldag och lycka till i valet den 7 juni....!

Jag var hemma i Enhörna närmare 22.00....

---------------------------------------------------
Onsdag 20 maj -

Kl 8.00 hade jag ett möte inbokat som inte blev som det var tänkt eftersom den ena personen av tre missat tiden... Det blev ett bra möte ändå...

Därefter hade vi KsAu som handlade som vanligt numera till stor del om ekonomin. Kommunen har tappat ytterligare i intäkter p g a högre arbetslöshet i Sverige. Men kommunen drabbat också av högre kostnader på försörjningsstöd, då bl a allt fler inte "passar in i a-kassans regler".

Kl 13.00 hade jag sedan tillsammans med Stadsträdgårdsmästaren Kerstin bjudit in media för att visa vad vi i tekniska nämnden faktiskt gör för att bidra till Facebooks-gruppens kampanj om -Tillsammans kan vi göra Södertälje bättre-. Lt kom och tog några bilder, och skrev en liten artikel i fredagens tidning. Inte om VAD vi gjort utan om att vi kopplar ihop det med facebook....

Kl 18.00 hade vi sedan vår ordinarie politiska gruppmöte i MP, trots dagen före helg....vi hade helt enkelt missat det. Det kom ändå fler än jag hade kunnat tro.. Vi gick igenom vad som händer i nämnder och styrelser just nu och vi gick även igenom de ärenden som kommer upp på kommande kommunstyrelse. Kl 20.15 var vi klara och jag rusade iväg....

Jag skulle äntligen hinna till ICA-Hörnan innan stängning kl 21.00..........helt TOMT i kylskåpet...Jag hann.... Kom sedan hem strax efter 21.00....pust...

Några mail hann jag med innan sovdags...
----------------------------------------------------------------
Torsdag 21 maj

Hela dan gick åt till att ta det lite lugnt....rensa lite bland mailen.... Men min stora uppgift denna dag var att skriva klart mitt första inlägg som Gästbloggare på www.kringelstan.se  Jag hade en idé och en rubrik, så jag skrev och tillslut kände mig ganska nöjd. Ändå är det LITE svårt att första gången trycka på PUBLUCERA...det tar emot...men tillslut gjorde jag det. Jag fick ganska omgående några kommentarer....kul...
-----------------------------------------------------------------
Fredag 22 maj

Idag skulle den stora städningen ske...jag skulle fixa iordning sopsorteringen med bl a diskade kattmatsburgar och liknande....jag skulle panta flaskor och kompletteringshandla till kvällen när Jenny skulle komma.... Det är hennes jobbhelg.. och jag skulle inhandla diverse sommarblommor för att under helgen plantera i alla mina krukor... Det är så underbart att gå och titta och njuta av blomsterprakten...

Jag hade också tänkt hinna med min CHI-promenad på eftermiddagen och hade därför varken duschat eller tvättat håret...

MITT I DETTA min planering kl 10.45 RINGER TV 4 Sthlm, och vill att jag ska komma in till Södertälje inom en timme för en intervju.....Först sjönk jag bara ihop och ville säga..."tyvärr, jag har inte tid..." men det insåg jag ju direkt inte var en framkomlig väg. Javiss, sa jag glatt och försökte vädjande få mer tid....jag bor ju ca 25 min utanför. Södertälje.  Vi bestämde att ses utanför  Södertälje sjukhus kl 12.00...och jag kastade mig in i duschen....och for iväg...samtidigt som jag pratade med vår ansvarige tjänsteman Ove Lundgren som också skulle vara med. Temat var återigen kopplingen mellan det vi i tekniska nämnden gör för den fysiska tryggheten och facebook-gruppen "Tillsammans kan vi göra Södertälje bättre"...... Det är tredje gången jag blir intervjuad av TV4 och det är lite förvånande när de kommer med en person som ska sköta allt.... det tar lite tid med inspelningen många tagningar blir det. Idag skulle vi dessutom besöka lite olika platser där vi gjort slyröjning och förbättrat cykelvägar och belysning m m. Vi var inte klara förrän vid kl 14.30 och regnet formligen vräkte ner över oss.... sånt är livet...! Drygt två timmar kommer klippas ihop till i bästa fall 2 minuter, inslaget kommer någon gång under nästa vecka..... tycker det är lite läskigt att vänta på att få se sig själv i TV....nå ja...

Nu hade jag varken med mig sopsorteringen eller pantflaskorna...och upptäckte dessutom att jag åkt ifrån plånboken, som aldrig tidigare hänt. Jag kunde alltså inte uträtta något av det jag tänkt... Jag hämtade upp Julia för att hon ändå skulle ta in bilen till stan för att kunna hämta Jenny vid Södertälje Syd kl 19.00 och lämna bilen till henne, så hon kunde ta sig hem. Sedan under helgen måste Jenny ha bilen för att ta sig till jobbet i stan´ sånt är livet på landet...

När jag kom hem var jag tvungen att koncentrera mig på att svara lite på min Gästblogg på kringelstan.se. Jag lagade sedan en god köttfärspaj på KRAV-märkt köttfärs från frysen och en sallad med fetaost och oliver.....mmmm...så gott. Ett gals rött vin till är inte heller helt fel. Jenny fick handla lite som saknades när hon sent om sider kom hem.

Kvällen blev mysig med Jenny och eld i kakelugnen,  ljus tända och mycket pratande..... 

-----------------------------------------------------------------------
 Lördag 23 maj -

Idag har jag försökt hinna ifatt det jag inte hann igår...men har ju ingen bil så blommorna får vänta till att bli inköpta och planterade i nästa vecka....

Måste...finns alltid något... jag måste bli klar med ett svar på en insändare som Marita Lärnestad (M) skrivit...Där hon frågar om jag har mandat för att uttala mig i spårbilsfrågan... Ja, ja Marita det borde väl du som långvarig politiker i kommunen veta att jag har....som ordförande i tekniska nämnden.. Ibland undrar man. Mitt svar är pågång...

Nu ska jag ta tag i övrigt jag inte hunnit med...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0