Söndag 24 - Onsdag 27 maj - Har fullt upp med kommentarerna på Gästbloggen..

Söndag 24 maj - 

En vanlig hemmaförmiddag med städning och tvätt på schemat. Eftermiddagen satt jag ute på min soliga altan och läste tekniska nämndens handlingar. Exploateringsavtal, bilpool, delårsbokslut och lite annat smått och gott.

Emellanåt bevakar jag Gästbloggen på http://www.kringelstan.se/  mycket tid tar det, men är väldigt intressant.

Sedan när Jenny kom hem från jobbet på Stadium så gick vi en CHI-promenad...härligt .... äntligen det var länge sedan...... Lite regn var det...men.... lite regn har ingen dött av.... ;-)

-----------------------------------------------------------
Måndag 25 maj -

På morgonen var det lite körigt. Julia skulle vara på Huddinge sjukhus och kolla sina stämband. Hon som sjunger regelbundet för sångpedagog är beroende av att de fungerar. Hon skulle låna bilen...min tangoröda miljöbil... och skjutsa Jimmy till Södertälje sjukhus innan, eftersom han skulle röntga sina frakturer samma morgon. Jimmy fick ett positivt besked i att hans frakturer läker som de ska. Han måste trots detta använda kryckorna ett par veckor till innan han fullt ut får stödja på höger benet. MEN...det går framåt...härligt.

Jag hade ett möte om uteserveringar, med bygglov och markupplåtelse och förenklad hantering...tror det kommer bli bra...

Elias och jag åt lunch medan vi gick igenom vad som händer under veckan.

Sedan hade vi det vanliga måndagsmötet med k-råd och k-sekr där vi som vanligt hade ekonomi, trygghet och flyktingfrågan högt på dagordningen. Därefter blev någon timme över innan Kommunfullmäktige tog vid kl 17.00.

Och så...Kf...med endast några få punkter på dagordningen...och vi var inte klara förrän strax innan 22.00. ND motioner och sedan min interpellation "Vad har spårbilsäventyret kostat hittills?" bara min IP tog över två timmar... Intresset var stort för att ställa frågor...mycket bra tycker jag......

Jenny och jag åkte hem och sjönk ihop i soffan... :-)

Tisdag 26 maj -

I morse hade jag ett möte om trafiksäkerhet och miljö inom trafiken. NTF och SNF var på besök. Det var riktigt kul när det visade sig att vi är väldigt duktiga på detta i Södertälje. 30-zoner på lokalgator i hela kommunen är ganska unikt och mycket bra. De var imponerade. Hastighetsdämpande åtgärder i olika form och ett kommande samarbete med vägverket om kameraövervakning på vissa strategiska platser där farten är för hög och det är omöjligt med fysiska hinder imponerade också... Ja vi gör faktiskt väldigt mycket i tekniska nämnden.

På eftermiddagen hade jag bestämt att ha några timmar med Julia i Stockholm. Vi gick och strosade och tittade i affärer, sedan åt vi planksteg på uteservering....och det var riktigt riktigt mysigt i det varma soliga vädret.

Kl 17.00 var jag tillbaka i stadshuset för det sista mötet. Svamp-gruppen i tekniska träffades och vi gick igenom ärendena till nämnden på torsdag.

Kvällen ägnade jag åt att svara på kommentarer på Gästbloggen.
-------------------------------------------------

Onsdag 27 maj -

Idag skulle jag göra det jag inte hann när TV 4 ringde i fredags och ville intervjua mig. Det sändes idag på morgonen

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=765601&treeId=10079&renderingdepartment=2.757

Kul, tycker det blev ett positiv inslag för Södertälje...DET gillar vi.. ;-)

Jag ringde sedan en massa samtal som jag låg efter med och jag jobbade med mailen och så småning om åkte jag in till stan. Jag skulle ha tre möten på sena eftermiddagen. MEN först skulle jag slänga sopsorteringen som stått i hallen i över en vecka...och panta backar och flaskor i massor, som samlats i månader. Phuuuuuuuuu... vad det kändes skönt när det var klart...

Efter mötena sedan som handlade bl a om parkeringsproblemen, där vi redan nu ska bli bättre på att informera. Här pågår en större utredning om förenklade  regler som ska kännas motiverade att följa. Vi ska också informera bärgningsbilarna, brandbilar och ambulanser om deras rättigheter men också skylldigheter. Man får inte utnyttja sin rätt att stå fel på uppdrag, till andra tillfällen, som har skett alltför ofta.

Sedan hann jag handla när jag åkte hem vid 19.30 tiden...och har suttigt hela kvällen och bloggat här...och på svarat på kommentarer på Gästbloggen och skrivit på facebook ...och....och....nu är jag trott kl 23.20..

Gonatt...

Kommentarer
Postat av: Micke Petäjämaa

Hej!

Länken med ditt tv4 inslag går till kommunens intranät, och vi "obehöriga" har ej login till den. Så lägg gärna ut en "publik" länk till densamma. I Övrigt så skrev du tidigare att vi fått "credd" för vår trafik miljö.

Jag känner att jag måste kommentera detta då jag upplever att trafikmiljön, framför allt nu efter ombyggnationerna av Nygatan, Saltsjötorget och avstängningen av Järnagatan, fått en "infarkt" som jag aldrig tidigare skådat under mina 40år i stan.Bussar, cycklister, bilar i en enda röra.Jag förutsätter att även du upptäckt det. Jag upplever numera att ta sig till stan och handla blivit så krångligt att jag föredrar att åka till handlarområdena i utkanterna av stan eller till Skärholmen för att göra detta. Jag är orolig då jag vet att andra resonerar som jag, vilket i värsta fall kan betyda att Centrumhandeln i Södertälje inom kort kommer att dö ut.Vilket i sin tur vore oerhört tråkigt och tragiskt för staden.Jag undrar om det finns någon plan för att komma till rätta med detta? (säg inte spårtaxi bara, då detta tar för lång tid,känns som en utopi, och hörts till leda)

2009-05-30 @ 14:08:16
Postat av: Ewa

Tack, för att du påpekade att det var fel länk till TV 4-inslaget om facebook. Jag hoppas den nyss inlagda funkar bättre.

När det gäller trafiken så menade jag överhuvud taget att vi har 30-zoner i kommunen. Det är väldigt många som upplever att det är bra, däremot efterlevs det inte alltid och vi kommer utvärdera och förbättra framöver.

När det gäller centrum, så är endast en liten del "klar", och inte ens den är helt klar. Nygatan/Nedre Torekällgatan/Ekdalsgatan för bussarna, där ska trafikljusen justeras och en ca 5 cm toppbeläggning av asfalt slutföras. Det är inte bra att detta inte är åtgärdat ännu, men det är många som har det problematiskt i dessa finanskristider, tyvärr. I övrigt så ska hela stadskärna byggas om på ett eller annat sätt, där en del kommer föreslås i det programförslag till "Utveckling av stadskärnan" som kommer i augusti för medborgardialog. Syftet för stadskärnan är att hålla nere hastigheten, styra den onödiga trafiken utanför och göra det enklare att röra sig i stan framför allt för fotgängare och cyklister, bra p-möjligheter men i utkanten av stadskärnan. Bilister måste för framtiden ändra sitt beteende och inte alltid köra ända fram till dörren.



MVH //Ewa

2009-05-30 @ 15:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0