Onsdag 13 - måndag 18 maj

Onsdag 13 maj

Direkt på morgonen 8.30 hade jag ett möte med exploateringschefen Helene om gatukostnadsersättning när kommunen höjer standarden på befintliga vägar. Det är en känslig fråga för de som bott där tidigare och som kanske inte ens vill ha en bättre väg...en utredning pågår... beslut ska tas i tekniska nämnden, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige under hösten. Vi pratade också om vägar som kommunen förväntas överta för att höja standarden för att SL ska acceptera att trafikera sträckan.... inte lätt men undrar lite....om skattekollektivet verkligen anser att det är deras ansvar....? Jag tycker man måste vara väldigt försiktig med vad man betalar för, med skattepengarna.

Kl 9.30 hade jag sedan KsAu där vi fortsatte diskussionen om kommunens ekonomi med anledning av finanskrisen och de kraftigt sänkta skatteintäkterna. Det märks att många är arbetslösa i dagens Sverige, och värre kommer det bli. Bara i år beräknas ett underskott på ca 150 Mkr...detta måste hanteras. Ett nedskärningspaket kommer att presenteras före sommaren....inte kul..men nödvändigt.

Hade sedan en halvtimmeslunch med Elias för att stämma av veckan.

Kl 13.00 började ett möte kallat -Omvärldsdagen- där information skulle ges till alla utökade presidier i nämnderna. Det var en riktigt bra presentation, med bl a två bra föreläsare. Vi var klara kl 18.00.

Elias och jag rusade iväg till pendeltåget för att ta oss till Botkyrkas Miljöpartiavdelning. Vi skulle presentera vår flyktingmotion, om att sprida flyktingarna, och berätta om hur situationen är i Södertälje idag. Vi fick kommunstöd för motionen och det kändes väldigt skönt inför mp-kongressen i helgen.

Vi tog oss tillbaka till pendeltåget och var hemma i gamla kära Södertälje ca 20.00..
----------------------------------------------------
Torsdag 14 maj

På morgonen hade jag ett möte 9.30 med Miljöchefen Lasse. Vi hade mycket roligt att diskutera.
Därefter vid 10.15 åkte jag och Elias tillsammans med Bodil Ceballos, som är miljöpartiets 3:e namn på EU-listan, och hennes sekreterare till Ronnaskolan för att besöka en förberedelseklass. Ca 100 barn uppdelade på olika nivåer. De flesta brukar gå där i ca 2 år, innan de slussas ut till "riktiga" skolan. Det var en otroligt bra stämning och lärarna verkade helt fantastiska. Det var ett riktigt roligt besök. Lt skulle komma, men något strul blev det. De ringde Bodil under eftermiddagen.

Därefter åkte vi till stadshuset och åt lunch.

Sedan hade jag möte med Viksäters samfällighetsförening, som ville prata om att kommunen skulle ta över deras väg för att höja standarden. Tyvärr finns inga resurser för detta, och det känns inte heller som om skattepengar ska läggas på detta,

Direkt efter hade vi presidiemöte inför tekniska nämndens möte i maj...

Många möten blir det...och jag var klar ca 18.00...hem för att packa...

----------------------------------------------
Fredag 15 maj

Kl 04.15 satte min klockradio igång....olidligt tidigt...men nödvändigt. Tåget till Skövde och kongressen skulle gå från Södertälje Syd kl 06.28. Jag var tvungen att åka till Stadshuset och parkera på min plats och sedan ta pendeltåget mot Gnesta för att ta mig till S-tälje Syd. Ca 8.20 var vi framme i Skövde. Vi tog oss till hotellet och fortsatte sedan till Billingehus och mp-kongressen. VILKEN UTSIKT....!
Redan denna dag skulle vår motion komma upp på påverkanstorget, men sedan skulle inte beslut fattas förrän lördag morgon. På påverkanstorget var ALLA och diskuterade kring vår motion...både för..men mest emot... Det var riktigt heta diskussioner och efter en stunds diskuterande så förhandlade jag med Partistyrelsens representant om ett kompromissförslag, som jag så småningom kunde acceptera. Att -en utredning tillsätts av PS där flyktingarnas situation förbättras med utgångspunkt från att hela Sverige ska delta, allas lika rätt och utan inskränkning av rätten till eget boende-. Bra att detta blir. och vi får se om vi kan få delta i den utredningen med vår speciella erfarenhet. Hela dagen var späckad av aktiviteter och när vi var klara 22.15 började festen...som vi höll igång på till 02.00...

--------------------------------------------------
Lördag 16.00

Vi började 9.00 och man var lite trött...minst sagt... Det var nu beslut skulle fattas om vår motion, samtidigt som det var ett seminarium om spårbilar som jag ville och behövde vara med på. Det är svårt att vara på två ställen.....men Elias skulle ringa mig när beslutsfattandet började närma sig vår motion. Jag började alltså på spårbilsseminariet och precis när jag hade blivit uppmanad att komma fram och berätta om hur långt planerna på spårbilar i Södertälje kommit så ringer min telefon och det är Elias. Jag berättar snabbt om läget...och rusar sedan iväg för att vara med om omröstningen. Vårt kompromissvar vann bifall...och vi kände oss glada och lättade. Luften gick ur mig litegrann och jag var tvungen att försöka ladda om lite. Efter ytterligare påverkanstorg och omröstningar, så skulle jag på ett seminarium om socialmedia...såsom facebook, twitter och bloggande...lite intresssant, eftersom jag är inne på detta. 
Vi var klara strax efter 22.00 idag igen och då stannade vi och satt en stund i baren och snackade med ett antal kompisar. 

Kom hem ca 01.30

----------------------------------------------
Söndag 17 maj

I morse började vi 9.30 och då var det omröstning igen...och tal av Carl Schlyter... och utdelning av pris till hemlig person som var Pär Holmberg, meteorologen,...eller gren...hm.... han är väldigt bra i allafall.

Kl  15,00 var vi nästan klara, då vi smet ut och tog bussen till stationen. Vårt tåg skulle gå 15.42 och vara i Södertälje ca 17.20.... Nu kände jag mig väldigt trött...

Kom hem vid 18.30-tiden.

----------------------------------------------
Måndag 18 maj

Till idag har jag behövt bokat av alla mina 4 möten under förmiddagen, för att kunna vara på Huddinge kommunalhus med övriga Södertörns kommuner för att lyssna, diskutera och bli utfrågad om miljöfrågor och Grön Upphandling. Jag som ansvarig för miljöfrågorna var tvungen att vara där. Det var en bra och givande konferens.

Jag fick skjuts tillbaka till Södertälje och stadshuset, vilket var tur, och hann vara med i ca 10 min på vårt måndagsmöte med k-råd och k-sekr innan nästa inbokade möte kl 14.00 som var ett extra koncernstyrelsemöte.

Mellan 16.00-18.15 hade jag sedan tid att ta itu med Interpellationssvaret som inte är riktigt klart och ett antal mail som jag inte hunnit med när jag var på kongressen....Det är lite jobbigt att ligga efter....det känns som man jagar hela tiden...

Kl 18.30 hade vi sedan ett möte där ALLA förtroendevalda från s, v och mp var inbjudna för att vi skulle gå igenom det allvarliga ekonomiska läget. Detta för att alla måste bli krismedvetna för att kunna förstå att i M&B-2010 finns inget utrymme för satsningar utan tvärtom måste vi skära ner kostnaderna. Det var ett bra möte.

kl 21.50 var jag åter hemma....ringde äntligen till mina föräldrar...

Nu är kl 23.45 och jag är RIKTIGT trött....

Gonatt...........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0