Måndag 11 - tisdag 12 maj

Måndag morgon packade jag min lilla resväska med övernattningsgrejjer för att sova över hos Jenny och Fredrik i Uppsala. Det ska bli kul. Jag åkte sedan till stadshuset och jag var inbokad på ett så kallat stormöte med ungdomar som var arrangerat av Ungdomsrådet. Jag hade egentligen inte tid, men tycker det är viktigt att ställa upp för ungdomarna, om det så bara är för en stund. Det var bara jag och en annan miljöpartist från kultur och fritid, som var där av alla inbjudna förtroendevalda....mycket dålig uppslutning. Det var ett viktigt tema - rasism och främlingsfientlighet -Jag var ändå där till ca 11.00 då jag var tvungen att ta itu med lite annat som var nödvändigt att hantera. Inför vår mp-kongress som börjar på fredag så ska en debattartikel skrivas och ett pressmeddelande skickas. Dessutom har jag en interpellation om spårbilskostnader som ska besvaras innan kommunfullmäktige...som det är lite pyssel med...

Elias och jag åt lunch tillsammans och gick igenom lite inför veckan. Det är mycket just nu....

Därefter hade vi måndagsmöte som vanligt med k-råden och k-sekr. Där vi som vanligt gick igenom aktuella frågor. Jag har sedan en tid haft problem med min mobiltelefon, både att batteriet laddar ur väldigt fort, men också att jag tappat den i golvet och den har spruckigt så det är svårt att trycka på knapparna. Jag har varit lite rädd för att lämna ifrån mig den, eftersom jag känner mig väldigt beroende av den. Men nån gång måste det ske...och det idag måndag. Eftersom jag satt på möte skulle Annika J vår adm.sekr hjälpa mig. Hon lämnde in min trasiga och fick en likadan lånemobil, som hon lämnade till mig. Som tur var började jag genast kolla igenom den och upptäckte direkt att det inte fanns någon synkning till kommunens server...jag har ju både min outlook-kalender och mina mail i telefonen så detta var tvunget att åtgärdas. Kl 16.52 skulle mitt tåg till Uppsala gå. Julia skulle hämta mig i min tangoröda miljöbil....kl 16.20 utanför stadshuset. Jag fick lite smått panik, när telefonen inte fungerade, jag skulle ju vara borta till tisdag kväll....måste ju ha en fungerande telefon...Nu hände mycket. Lösenordet låste sig och ingen PUK kod var utlämnad.... suck det var inte bara jag som hade lite smått panik nu......Klockan 16.20 stod jag fullt påklädd beredd på att rusa iväg....när Annika kom springande från IT-avd...som lyckats hjälpa henne, när den egentliga supporten inte fixade det....TACK ANNIKA, du är ovärdelig...och tack It-folket också... Jag hann till tåget...och jag hade koll på mail och allt annat trots att jag inte hade någon dator med mig...

Det blev en jätte mysig kväll hemma hos Jenny och Fredrik i deras nya lägenhet. Den var riktigt fin och låg bra till i ett grönt och lummigt område.... Jag sov bra på deras soffa.

----------------------------------------------------------

Tisdag 12 maj

Imorse vaknade jag i Uppsala och kände mig ganska pigg....idag skulle jag ju få åka spårbil för första gången. Men först skulle Jenny och jag gå en stund på stan´. Jag skulle köpa en lila schal hade jag bestämt, och jag hittade en snygg.

Vi åt en varsin grillad korv till lunch...och sedan var det dags för mig att åka buss till BMC där Vectus spårbilsbana finns. Efter några presentationer och informationer och möte med människor, bland annat Kjell Dahlström som hört talas om att jag nämnt honom på min blogg, efter det möte vi i kommunen hade med honom som regeringens utsände när det gäller att utse en pilotbana i Sverige, så fick vi bege oss till spårbilarna 6 personer i taget. När det var vår tur att åka så regnade det för fullt, men... lite regn har ingen dött av....

Det kändes historiskt och väldigt spännande när jag klev in i spårbilen, satte mig på sätet och vi åkte iväg. Jag måste säga att det var ungefär så som jag föreställt mig. Bra komfort, trots lite skakningar vid skarvarna, som ska åtgärdas. Rymligt och bra utsikt. När jag klev ut utbrast jag "Fantastiskt" och då tog en fotograf från Upsala Nya Tidning precis en bild som de ev ville publicera...var så god sa jag och gav mitt namn. När jag gick ut från stationen stod TV 4 lokaltv där och ville intervjua mig, vilket de fick. Vet inte om något visats. ....men mycket tal om Södertälje blev det... Jag tror verkligen på den här idén och är övertygad om att det är framtidens kollektivtrafik.

Efter en tågresa hem....där mobiltelefonens batteri helt laddats ur, suck,........så sitter jag nu vid min hemmadator igen....

Kl är 23.00...

Gonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0