Lördag 9 - söndag 10 maj...

Lördag 9 maj

I morse vaknade jag av ett muller långt bortifrån. Åskan gick men på behörigt avstånd..skönt. Det var en regnig morgon och frukosten fick jag äta inomhus. Det passade mig bra eftersom jag var tvungen att jobba vid datorn. Jag har just nu en massa saker jag aldrig hinner med. Mail från medborgare bland annat, som jag försöker vara noga med att svara på så fort som möjligt. Ibland är det lite mer komplicerade frågeställningar som tar sin lilla tid. Just nu håller jag också på att förbereda inför vår MP-kongress nästa helg i Skövde. Vi i MP-Södertälje har skrivit en motion som innebär att vi vill sprida flyktingmottagande i Sverige, som jag skrivit om tidigare. Det är inte rimligt att Södertälje år efter år ska vara den kommun som tar emot i särklass flest flyktingar i förhållande till sin befolkning. Det finns inte bostäder här och idag finns ca 500 flyktingbarn i Södertälje som är hemlösa, enligt Socialstyrelsens definition. Vi måste få till en förändring. Ja det kommer bli tufft, men jag är känd för att kämpa. Vi kommer ta strid.....för de hemlösa flyktingbarnens skull!

Den här helgen är Jennys jobbhelg på Stadium, och ikväll så skulle hon komma hem efter jobbet. Det är alltid kul. Vi har alltid så mycket att prata om. När hon kom hem så gick vi tillsammans min Chi-runda. Jenny har ett par stavar här hemma.... Jag berättade för Jenny om älgen jag mött i går och när vi gått en stund och var i slutet på första delen så stod han där inne i den späda vårgrönskan. Han syntes knappt inne bland de små björkstammarna. Nu var han i allafall ca 15 m från stigen. Han tittade nyfiket på oss och tog ett steg emot oss. Jag tror bestämt att han kände igen min knallgula träningsjacka med Enhörna IF på. Han såg riktigt glad ut, hur nu en älg kan se glad ut, men han tog ytterligare några kliv mot oss....då sprang vi.... Ja, ja man kan undra varför, men det var lite obehagligt...

När vi kom hem och hade duschat så lagade vi god mat, tagliatelle och köttfärs och bacon med vitlök och grädde...supergott.

Sedan tittade vi på Da Vinci koden, jag har tidigare läst boken men inte sett filmen. Jag tycker den är spännande och väcker tankar kring religionens makt och ärlighet eller förjugenhet och kvinnans roll i historian.

Det var en lång film och det blev sent...

-------------------------------------------------------

Söndag 10 maj

I morse gick Jenny och jag upp samtidigt och åt en god frukost med KRAV-ägg, te och Ekologisk juice. Jag tog min kopp rättvisemärkta kaffe när Jenny åkt till jobbet.

Jag var tvungen att jobba även idag med än det ena än det andra. Jag började också fundera på vad jag ska packa med mig, när jag imorgon ska åka till Uppsala och hälsa på Jenny och Fredrik. Det ska bli kul att se deras nya lägenhet. Tänkte bjuda dem på restaurang. På tisdag ska jag på årsmöte för KOMPASS, kommuner som gillar spårbilar...Jag ska få åka en spårbil på riktigt på Vectus provbana i Uppsala, det ska verkligen bli spännande.

På eftermiddagen kom Julia hem en sväng. Hon sprang och jag gick min Chi-runda. Jag såg inte till älgen och blev lite besviken, däremot såg jag ett hägerpar som kom seglande över mitt huvud...de ÄR stora. I slutet av min runda såg jag en koltrast som satt på en solvarm sten och höll konsert i "Körsbärslandet Enhörna" som blommar i alla sin prakt. Körsbärsträd och slånbärssnår överallt tillsammans med hägg som doftar bedövande....Det är nästan sommar...

Nu sitter jag vid datorn igen, sedan jag skjutsat Julia till bussen. Imorgon behöver jag ju ha bilen för att komma till stan.

Kl är nu 22.20 och jag tänker mig en tidig kväll...

Gonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0