Tisdag 17 mars - två oupptäckta frakturer dyker upp.....

I morse ringde jag Jimmy och hörde hur han mådde. Han hade lite ont i vänsterfoten, som är den ickeopererade. Den han igår var uppe och gick på med "Gå&Hängstolen".  Jag ville höra om han ville ha hjälp med att hålla ordning på hur det blir med hans hemgång. Han känner sig fortfarande okoncentrerad och lite snurrig av medicinen, och glömmer ibland vad personalen sagt. Han ville ha hjälp. Jag ringde till avdelningen och bad om att någon av Kenta eller jag skulle vara med på möte inför Jimmys hemgång. Jag inbillade mig att ett möte skulle ske mellan läkare, sjukgymnas,t arbetsterapeut och kurator tillsammans med oss. Men inget sådant var planerat, men idag kunde vi få träffa avd läkaren. Vi bestämde tid kl 11.00. När vi kom, både Kenta och jag, så var Jimmy på röntgen för sin "lite onda" vänsterfot. Vi fick vänta en stund, innan röntgenbilderna var klara. Han hade två oupptäckta frakturer i vänsterfoten, suck, som behöver opereras. Det blev ett litet bakslag framför allt för Jimmy, förstås. Men det är ju en liten operation i jämförelse med lördagens niotimmars......får man trösta sig med. Nu har jag i allafall begärt ett möte med alla de inblandade som jag anser behöver planera hans hemgång. Det borde sjukhuset själva sett till. Hur kan man bara ens låta bli att fundera på hur det ska fungera att komma hem som Jimmy...med högerbenet gipsat och kanske får belastas först efter 4-6 veckor, högerarmen obrukbar under lika lång tid, och nu vänsterfoten i gips som inte får belastas på ungefär samma tid....märkligt. Han kan ju inte ens ta sig över i en rullstol....... Han bor i en lägenhet med trappor i porten....Man slutar aldrig att förvånas över sjukvården......

Jag åkte sedan till stadshuset och var med på Koncernstyrelsen, och var totalt ointresserad och okoncentrerad, men närvarande. Turligt nog hade jag en ansvarstagande ersättare i Mats Greger, vilket kändes skönt. Han kan man alltid lita på.

Åkte sedan upp till Jimmy en liten stund igen, medan Julia passade på att fika på stan med en kompis under tiden. Lt hade varit och intervjuat Jimmy på eftermiddagen. De skulle precis starta en serie om olyckor och tyckte Jimmy var en bra början....Vi får se imorgon hur det blev.

Nu är kl 22.40 och Jimmy börjar snart fasta inför sin andra operation...sen... är det bara träning som gäller.....

Gonatt....

Kommentarer
Postat av: Helena von Hofsten

Fin artikel med Jimmy i LT. Fint också hur han ser på 18-åringen som körde på honom - inkännade, trots det som hänt. Varmast Helena

2009-03-18 @ 11:04:45
URL: http://www.helenavonhofsten.se
Postat av: Ewa

Ja, det var en fin artikel, och Jimmy är en känslosam person som bryr sig om andra.

//Ewa

2009-03-18 @ 23:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0