Måndag 2 mars - stavgång och klottersanering....

I dag började jag med att kliva upp och dra på mig "träningspromenadkläderna" direkt. Sen stack Jenny och jag iväg på långpromenaden, den vanliga på 6,5 km, med stavar. kl var 7.45 och vi var redan ute i skogen. Det är bara sååå hääärligt. MEN, denna gång var det TEMPO, när Jenny drog. Det blev en riktigt rejäl motionsrunda på 1 timme och 20 minuter, inte så dumt.....

Efter en härligt välförtjänt dusch och snabbfrukost...så var jag på jobbet strax efter 10.30...

Första mötet hade jag kl 11.00 med miljöstrategen Madeleine. Det är kul att ha möte med henne, alltid full av entusiasm.

Sedan hade Elias, min kommunalrådssekreterare,  och jag ett lunchmöte, där vi gick igenom viktiga frågor framöver.

Kl 13.00 började vi vårt regelbundna veckomöte på måndagar mellan k-råd och k-sekr. Vi pratade trygghetsfrågor mest hela tiden. Det är en så otroligt stor och svår fråga....så den kan inte talas nog mycket om.  VAD ska vi göra mer än det vi redan gör? Jag tror vi måste vända upp och ner på allt vårt gamla tänk och hitta annorlunda lösningar. Vi hade en del andra frågor också, men inte lika stora och viktiga. Kl 15.30 var vi klara.

Nu var det alltå 1,5 tim tills kommunfullmäktige skulle börja. Jag hade en interpellation som jag skulle svara på om hur kommunen skött klottersaneringen. Sanningen som jag också skulle berätta var att det gått lite trögt under vintern. Vi har inte uppfyllt klottergarantin på 36 tim (tel nr 020-550100) sedan i september, men i april i år ska vi ha fått ordning på det hela fullt ut.

Strax innan 17.00 kom Jenny, min älskade dotter, som också sitter i kommunfullmäktige för miljöpartiet. Idag var vi bara fyra stycken, bara ordinarie och ingen ersättare. Mötet började med att Mikael Fetz, Södertäljes polismästare och Sven Tillman, vår säkerhetschef berättade om vad som hände och vad som gjordes, torsdagen i förra veckan när "Södertälje brann". De berättade också om dagsläget när det gäller bränderna och säkerheten.
Därefter fick vi en information av vår kvalitetschef Lars Nykvist om en kvalitetsundersökning som var intressant. En sak är säker att alla undersökningar ger olika svar....

Sedan var vi framme vid själva ärendelistan. Det var bland annat "Stimulanspaket" för dessa bistra tider, samarbete med bemanningsföretaget Manpower, till slut var vi framme vid min interpellation (fråga) om "Klottersaneringen". Det gick väl ganska bra, trots att Mats Siljabrand som ställt frågan, inte tyckte han fick ett fullt tillfredställande svar...om hur stor procentuell del av klottersaneringen som skulle skötas av egen regi respektive entreprenörer, vilket just nu kontoret håller på att reda ut. Har det egentligen någon betydelse för södertäljeborna...kan man undra...? Nej, och ibland undrar jag på fokuset i debatter..... Jag kan bli "lite" trött......

Kl 21.15 var jag hemma igen.,,,och satt mig vid datorn framför Tv:n......svarade på några mail och kollade Jompas blogg....och var tvungen att skriva en kommentar...

Kl är nu 23.18 och jag är trött....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0