Lördag 21 mars - JAG är trafiksäkerhetsansvarig i kommunen...hemskt

I natt vaknade jag av ett väldigt oväsen...jag lokaliserade det snabbt till undervåningen. Jag blev inte rädd utan förstod att det var någon/ra katter som ställt till det och mycket riktigt. Jag var tvungen att rädda King Julian från en kasse sopsortering. Han hade stoppat in huvudet i handtaget på kassen och inte kommit loss. Han for runt och släppte ut allt jag sorterat...men jag "räddade" honom fråm kassen......Ja, ja dessa katter...men de betyder mycket för mig...;-)

åter till allvaret....

Under de två år och tre månader som jag varit ordförande för tekniska nämnden, så har vi jobbat mycket med trafiksäkerheten. Vi har bland annat inför 30-zoner i alla bostadsområden. På genomfartslederna där 50 råder ska övergångsställena säkerställas med upphöjning. Vi har verkligen prioriterat detta, så blir min egen älskade son påkörd...på bron vid kattsvansen. Trafiksäkerhet är svår att säkerställa. Det har varit några insändare om för hög hastighet på Mälarbron, och har funderat på vad man skulle kunna göra...inte lätt.

I fredags fick Jimmy besök på sjukhuset, (hur hittad de dit tro??????)....av "smitarens" pappa och farfar, som beklagade att det gått som det gjorde och undrade lite om vad Jimmy tyckte. Jimmy sa att han inte tycker mer illa om "smitaren" än om andra som kör för fort i stan´, och att han inte ville att detta skulle förstöra killens liv. De sa då att killen påstod att han inte kört särskilt fort....... Jimmy sa trots allt, att han kunde  tänka sig att träffa killen lite längre fram. De hade choklad med sig till Jimmy.

Jag tycker det är bra att de hört av sig. Det viktiga är att man lär sig av de misstag man gör. Om denna kille i fortsättningen inte kör fort och kanske berättar för andra om sin upplevelse, som kanske bidrar till att fler sänker hastigheten så har något gott ändå kommit ut av detta. Men viktigt är att Inte nonchalera det som hänt.....

Jag har redan begärt att samhällsbyggnadskontoret ska utreda om det finns förutsättningar för att ha hastighetskameror mellan Birkakorset och Turingekorset, men också på Ängsgatan. Det var en kompis till Jimmy som bor vid bron, som kom på idén. Jag har tidigare fått klagomål på alltför höga hastigheter på bron, men sett svårigheter i hur man ska åtgärda detta.

Kl är nu 23.30...och jag är SÅ trött...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det finns ju interaktiva skyltar som upplyser bilister om hastigheten och som blinkar om de kör för fort. "DIN HASTIGHET ÄR:.. " eller liknande. Kanske kan vara ett alternativ på den sträckan in mot stan? Borde ju inte vara så dyrt..



//David

2009-03-22 @ 18:14:37
Postat av: Ewa

Ja, jag har själv tänkt på det och vi har en sådan i vår verksamhet, en mobil sak, som jag nu ska be att de placerar vid bron. Håller med dig att det kan hjälpa om man blir påmind att man kör för fort.



//Ewa

2009-03-22 @ 22:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0