Fredag 20 mars - Vårdagjämning och Jimmy påväg hem....underbart...

Det har varit en påfrestande vecka och jag har tappat otroligt mycket energi sedan Jimmy blev påkörd i lördags, och måste ge mig tid för återhämtning. Jag är bara så otroligt trött...... Det gäller nu att prioritera hårt bland mötena framöver. Idag på förmidagen hade jag ett möte med direktionen för Södertörns brandförsvarsförbund inbokat. Jag bestämde mig redan igår för att inte gå på det mötet.  Jag vill vara ledig i dag, behöver bara in och hämta tekniska nämndens handlingar någongång under dagen.

Under förmiddagen var ett vårdplaneringsmöte inbokat för Jimmy, där även jag och Kenta skulle vara med. Ja, Jimmy är 27 år men behöver all hjälp och stöd han kan få. Han kan t ex inte komma hem till sin lägenhet, eftersom det är trappor i porten. Dessutom skulle han inte få plats med en rullstol i den lilla ettan. Han skulle heller inte klara sig ensam, och att ha hemtjänst skulle inte kännas bra. Hemma hos mig i Enhörna skulle han ha stort utrymme att köra runt med rullstolen. Stor toalett och duschrum och en altan att komma ut på. Däremot är det långt från stan´och framför allt svårt för Caroline att ta sig hit från Solna.
Kenta bor bättre till i Brunnsäng, med bra bussanslutning vid pendeltåget i Östertälje som går till Brunnsäng...vilket är perfekt för Caroline. Rummet är lite trångt likaså toaletten och badrummet....men läget är absolut avgörande i nuläget. Det är också lättare för kompisar att komma på sponatana besök i stan´ osv....
Läkaren beräknade totalt ca 10 veckors sjukskrivning och då ska han kunna röra sig utan hjälpmedel. Redan efter 4-6 veckor kan han förmodligen börja stödja på både höger och vänster ben. Trots allt blir det en jobbig tid för Jimmy framöver, men lagom till sommaren så ska han vara i stort sett helt okej igen..........

Jimmy blev alltså utskriven under fredag eftermiddag, på vårdagjämningen, åkandes i splitterny smidig rullstol.  Han hade en specialsko till den opererade vänsterfoten, där han bara får stödja på hälen. Högerbenet får inte belastas så två kryckor behövs, en vanlig och en special till hans gipsade högerarm med krossade armbåge. Fantastiskt att han ändå kan ta sig framåt. De åtta stygnen i pannan togs också bort innan hemfärd.

Jag kan ändå inte hjälpa att jag får ögonen fulla av tårar, när jag ser Jimmy rulla i väg i rullstolen. Det är så hemskt...men jag är ändå SÅ tacksam... att  det inte blev värre...................suck....

Han installerade sig i Brunnsäng med egen säng och stor TV och dator och allt annat som hör till. Däremot är mobilen borta och ett nytt SIM-kort kommer om några dagar. Vi måste bara få tag i en mobiltelefon, men det ordnar sig.

Vi beställde pizzor och det är längesedan jag åt en så god pizza......med Jimmy vid köksbordet....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0