Första inlägget med skräckblandadförtjusning...

(MÅNDAGENS INLÄGG som av någon anledning försvann....)

Hm, känns lite konstigt att debutera som bloggare. Jag vet ju inte ens riktigt hur det fungerar. Plötsligt var jag ute i cyberspacen....hjälp!

Okej, ett djupt andetag...nu börjar allvaret....

Jag inbillar mig att det kan vara kul för "vanligt" folk att läsa om en heltidspolitikers vardag, eller kanske inte riktigt kul..men ändå bra att få veta vad vi gör.

När jag för 10 år sedan vid 41 års ålder, vilket är ganska sent för de flesta politiker, började att engagera mig politiskt så hade jag ingen aning om vad det egentligen innebar...Nu vet jag...tro mig!

Det är inget vanligt jobb med fasta tider utan ett sätt att leva med det dygnet runt. I allafall om man är gruppledare och kommunalråd för miljöpartiet i Södertälje. Just den positionen har jag haft i drygt 2 år, men innan dess var jag kommunalrådssekreterare, vilket nästan, men inte riktigt, innebär samma engagemang.

I morse tog jag det lite lugnt, eftersom jag visste att det skulle bli en intensiv dag med 4 möten från 11.00 till ca 18.30. Det gick bra men blev som jag trodde intensivt, mycket handlar om åtgärder med anledning av finanskrisen...spara..spara och återigen spara, samtidigt som allt måste fungera. Även om man ska skära ner i verksamheter så måste det göras på det mest lämpliga sätt. Det är inte lätt att få ihop.

Först ett litet finanskrismöte....sen ett möte med en nämnd med stora underskott......vi fortsatte med ett viktigt regelbundet vecko-möte mellan (s), (v) och (mp), som genom en koalition styr Södertälje kommun. Här stämmer vi av ALLT som vi ska göra framöver både kortsiktigt och långsiktigt.....direkt därpå fortsatte jag med ett internt krismöte, sånt ska också hanteras.... Sedan rusade jag iväg till en fikastund på kafé med ett av mina underbara barn, som alla är stora nu, men fortfarande väldigt viktiga för mig!

Väl hemma vid 21-tiden var det dags för mailen. 50 stycken har kommit under måndagen. Som tur är behöver inte alla besvaras. Det är Konferensinbjudningar, information som behöver läsas både kort och lång... två mail gjorde mig extra glad. Jag fick ett stort tack från en södertäljebo som fått ett utförligt svar från mig.  Han hade precis före jul skickat ett ilsket mail därför han tyckte det tog alldeles för lång tid att få ett svar. Då hade det gått ca två veckor och jag förklarade att det var en komplicerad fråga som jag ville ge ett bra svar på, som han sedan fick. Man blir då glad när man får ett trevligt tack. Det andra var från en nöjd tjänsteman, också väldigt positivt.

Och nu sitter jag här...alldeles för sent ....men det var riktigt roligt att skriva

Oh, fick precis ett mail att min mailbox är full.....måste alltså börja med att rensa i morgon .

Gonatt , gonatt klockan är 00.22

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0