Torsdag 26 februari - ...Södertälje brinner.....

Pling, pling hörs från nattygsbordet....jag vaknar kl 06.45 av att jag får ett SMS. Usch...jag hinner få en läskig känsla i hjärttrakten. Varför, vid denna tid? Jag läser att jag blir inkallad till ett möte med krisledningsnämnden kl 08.00, på grund av flera bränder under natten. Jag känner mig inte så lockad att på min lediga dag ge mig iväg in till stan´.  Men jag skyndar mig upp och väcker Julia. Jag var ju ute igår kväll och drack lite vin under kvällen. Är det något jag är noga med så är det att inte köra med alkohol i kroppen, och eftersom jag inte räknat med att köra så tidigt så kände jag mig osäker...sagt och gjort...Julia var snäll och körde mig in till stadshuset, för säkerhetsskull. Där var polischefer, brandchefer och kommunfolk. Marita Lärnestad hade redan kommit och Anders Lago, som varit igång sedan 02.30 p g a detta, kom strax efter mig till mötet. Mats Siljebrand dök upp en stund senare. Vi fick en genomgång av nattens händelser och gick igenom hur vi skulle hantera detta. Information till butiksägarna, södertäljeborna och media. Det är mycket som ska klaffa vid sådana här tillfällen. Jag var i allafall hemma på min ledighet, någon fick tyvärr avbryta sin semester i fjällen, och någon fick skjuta på sin resa till fjällen..... Det är en  krissituation.

Vi beslutade om presskonferens och att bjuda in butiksägare och ge en fördjupad information. En ny krisledningsnämnd planerades till kl 16.00.

Jag passade på att jobba lite vid datorn och sedan gå på stan och handla några födelsedagspresenter till Julia som fyller år på lördag. Sedan åt jag några bitar sushi.

Kl 16.00 stämde vi av läget med både polis- och brandledning som tillsammans med kommunens kommunikationsavdelning jobbat hela dagen tillsammans. Allt hade flutit på bra. Det är viktigt att ha en bra genomtänkt beredskap för att kunna hantera svåra situationer. Vi har det, vill jag påstå. Vi har dessutom övat några gånger, och det känns lite konstigt men är en värdefull erfarenhet när något väl händer.

Vi bestämde att nästa inplanerade möte kl 08.00 fredag, skulle vi bli kallade till via SMS om något mer händer, annars ska vi få information under fredagen via mail.  

Jag kom hem ca 18.30 efter en sväng på ICA-Maxi, där jag skulle handla lite inför födelsedagsfesten på lördag...GISSA vad jag tittade efter där...jo CHIPSPÅSAR...Det är ju där som alla de tidigare bränderna startat, även om nu just denna affär redan haft brand i januari, men man kan ju aldrig veta....

Jag tittade på all media som fanns under kvällen, och det såg inte så roligt ut. Vi får hoppas att inget händer under natten.

Nu är kl 23.00..Gonatt...

Kommentarer
Postat av: Nyfiken

Oerhört frustrerande detta med bränderna......En vanlig dödlig som jag kan inte få ihop det riktigt...varför? så oerhört meningslöst...om det inte handlar om organiserade kriminella som vill,,,vad?

Känns svårt att vara positiv Södertäljebo idag..Jag förstår att ni har en del att göra och avundas inte ert uppdrag..Men min fråga är varför det sägs i media att det är förstärkt bevakning vid kommunala byggnader??? Har det framförts hot mot kommunen i samband med bränderna???Hur motiverar man detta?

2009-02-27 @ 21:32:21
Postat av: Stisse

Du efterlyste förslag.

Här är ett:



Borde man inte samla ihop en del tongivande människor, som kanske inte alltid har en så positiv attityd, typ Jompa, Rickhard Fagerlund,insomnade Träffpunkttelge, samt en bunt shyssta småföretagare lite av alla sorter fast utan inblandninga av kommun,AZ Scania, samt Telge.Låt dessa arbeta ihop en bunt förslag för förbättring under tex 10 kvällar kl 18-21. För att göra dessa aktörer motiverade till att göra detta betala dem ett bra appanage.Låt dem sedan redogöra för oss övriga i stan om vad de kommit fram till eller inte, men förhoppningsvis så kan detta leda till några bra idéer som ni politiker kan ta beslut om.

För jag tror någonstans som en god vän till mig sa: att för att kunna älska måste man kunna hata,och vise versa (jin&Jang) men på detta sätt kan man även använda de negativaKRAFTERNA till att skapa något positivt för staden, under former som inte behöver vara så styrda av formalia.

Det läggs ju så många miljoner på upplevelsedirektörer,Cateringprojekt,mm.

Detta kunde kanske vara ett alternativ värt att prova.

2009-02-27 @ 22:32:40
Postat av: Ewa

Till Nyfiken

Det är nog ingen som förstår varför dessa bränder drabbar just Södertälje. Polisen har ändå en del att gå på och vi får hoppas att de kan ta de/den skyldiga/e.

Nej, det har inte riktats hot speciellt mot kommunala byggnader och jag har inte hört att bevakningen höjts just där. Däremot är det höjd beredskap i hela kommunen främst vid livsmedels butiker. Det gäller ju även i de fastighetsbestånd som våra kommunala bolag äger Telgebostäder och Telgefastigheter.

Jag tror att man aldrig får ge upp hoppet...därför måste man ändå vara positiv, trots det trista läget.

2009-02-27 @ 23:55:55
Postat av: Ewa

Till Stisse

Det finns naturligtvis en god tanke i det du säger, men hur skulle vi välja ut dessa? Om vi utan regler gav vissa människor ersättning skulle vi få enorm kritik...Varför valde ni just dessa osv. Vad vi än skulle välja så skulle det anses fel. Hur skulle vi kunna hålla i något utan att vara med? Det finns ju alla möjligheter i världen för människor att samlas och sedan presentera ett förslag, som vi då naturligtvis måste ta ställning till. Alla människor har redan idag rätt att lägga medborgarfrågor eller medborgarförslag i kommunfullmäktige.

Tack ändå för ditt förslag.

2009-02-28 @ 00:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0