Tisdag 24 februari - ser fram emot ledigheten...

Idag började första mötet kl 8.00, det tycker jag egentligen är alldeles för tidigt. Trots allt brukar jag alltid vara på plats i tid, och var även det denna gång. Vi hade blivit lovade semlor, och det fick vi.....jättegott. Temat på mötet var en genomgång av den förprojektering som gjorts kring det spårbilssystem som vi utreder. Vi har i tekniska nämnden fått i uppdrag att se över och förbättra kollektivtrafiken för att minska trafiken i centrum. I Södertälje är det mindre än 9% som åker kollektivt jämfört med länets 20%. Vi måste alltså göra något radikalt för att få till en förändring. Spårbilen går på en bana 4-5 m över marken på ett enkelriktat spår. Den är förarlös och med plats för ca 4-5 personer. Den är tidtabellös, den står och väntar vid stationen när man kommer. Den stannar inte påvägen dit man ska, eftersom alla stationer är på ett sidospår. Den kostar totalt sett med drift och investering, mindre än vad en bussresa kostar. Jag är säker på att detta är framtidens kollektivtrafik.....tro mig...

Kl 10.00 skulle sedan jag och Anders Lago inviga, tala och skära tårta i en seconhandbutik som invigde en miljöhörna. Vi blev naturligtvis lite sena, men allt gick bra. Jag gillar prinsesstårta, som detta var och åt en ganska stor bit. Problemet blev att jag inte var ett dugg hungrig vid lunch utan åt lite frukt bara.....

Nästa möte började kl 13.00 och det var ett möte med genomgång av social och omsorgsnämndens ansvar försörjningsstöd och Barn och ungdomsverksamheten. Båda med stora underskott. Det var ett mycket lyckat möte, med mycket bra information om vad som pågår och vad man mer skulle kunna göra. Det är beklagansvärt att så många unga människor behöver hjälp för att klara sin tillvaro. Vad är det egentligen för samhälle vi lever i...brukar jag ofta ställa mig frågan. Och det är väl egentligen för att förändra det som jag engagerar mig så mycket i politiken....men det är svårt att hitta lösningar................men många föräldrar men även andra vuxna saknar ansvarstagande på grund av olika orsaker och det är ett av de grundläggande problemen. Kl 15.30 var vi klara... Kan inte låta bli att berätta att vi fick både pistagelängd, som en deltagare hade med sig, och mazarin som var beställt till eftermiddags kaffet...Jag åt båda två, nu kände jag ju mig plötsligt lite hungrig igen.  Inte så konstigt...men känns egentligen inte bra...

Efter mötet var jag tvungen att gå igenom mailen noga, det var ett antal saker jag var tvungen att ta itu med.  Jag har bland annat en interpellation  (fråga) om Hur klottersaneringen fungerar, som jag ska besvara på kommunfullmäktige på måndag 2/3. Svaret ska vara klart redan kl 12.00 på torsdag. Elias, min k-sekr, är ledig och bortrest så jag har lovat att skriva svaret.

Men jag hade ytterligare ett möte kl 19.00 innan jag skulle kunna åka hem. Jag hade blivit inbjuden av en HSB-förening som ville prata trafikfrågor i Fornhöjden. Det var inte lätt att hitta rätt, men så småningom var jag på plats. Jag passade på att marknadsföra spårbilssystemet. Det är inte klokt egentligen, men att ta sig från Fornhöjden till centrum idag tar ca 25 minuter med buss, men med spårbil skulle det ta endast 4 minuter. Vilket otroligt lyft det skulle vara för ett av våra sk utsatta områden. Det var ett mycket lyckat möte....

Jag var sedan hemma strax före 21.00.....och sjönk ihop i en fåtölj framför tv:n med House och med datorn i knät, efter lite snabblagad mat.

Jompa har varit igång igen på gästbloggen på kringelstan.se och jag var tvungen att gå in och svara. Jag känner ett visst ansvar att föra en dialog där, när det blir frågor som jag känner behöver bemötas. Jag fick bra respons den här gången också, det känns lite bra faktiskt.

Nu är jag helt slut....och ska gå och lägga mig och lösa en ...annorlunda....sudoku...

Jag har tänkt att försöka vara ledig onsdag, torsdag och fredag......får se hur det går...

Gonatt....

Kommentarer
Postat av: stisse

Hej Ewa!

Vill tacka dig för att du är så flitig på att föra dialog med oss medborgare och den "redovisning" av vad du gör(bl.a på denna blogg som jag först nu upptäckt) till skillnad från dina politikerkolleger som mestadels för monolog och uppmanar oss att gilla läget och lyser med sin frånvaro så fort det gnälls eller frågasätts.Det är inte demokrati.

Flertalet av oss i vanliga fall positivt inställda medborgare ledsnar och klagar och gnäller i ren frustration över brist på just dialog.

Du hör säkert dagligen tjänstemännen säga att "folk bara klagar".Ja men det finns ju en anledning att vi klagar!! klagandet har blivit den enda form av "vapen" flertalet av oss har kvar för att få vår röst hörd.Flertalet av oss är egentligen oerhört positivt inställda till Södertäljestad och kommun och har en önskan och vilja att göra något av densamma.Men som jag påpekade tidigare känner vi oss oerhört frustrerade över att våra folkvaldavisar sådan verklighetsfrånvaro och ovilja till dialog och att huvudet sticks i sanden så fort någon fråga av "kännsligkaraktär" är i hetluften.Läste på denna blogg om ert besök på Beachhallen och tyckte att dina politikerkollegors ovilja att våga bjuda på sig själv och vara med, speglar vår bild av hur vi upplever flertalet av er politiker.Vi är inte helt dumma i huvet och som du säkert upptäckt på bl.a jompasblogg så köper och respekterar flertalet av oss hållbara argument.Frånvaron av de andra politikerna upplevs som att de ej har hållbara argument och bygger därmed på det redan stora politikerförakt som gör sig gällande.Vi bryr oss inte om ifall ni lyckats förhandla fram ett avtal som gör att ni tjänar 100 000 i månaden, eller har BMW som tjänstebil.Vi bryr oss om att ni står för det och kan på ett hållbart sätt motivera varför det är så.Då är vi nöjda och demokratin fungerar.Det finns mycket dock mycket kvar att lyfta till ytan innan vi är i hamn.

Hursom, är glad över att du bemödar dig att föra dialog med oss "gnällspikar" och inte "populistiskt" viker ut dig i badstol på Marenplan, det ger i alla fall mig hopp och tro att det kan bli något bra av Södertälje igen.

2009-02-25 @ 21:17:04
Postat av: Ewa

Kul att du hittade hit. Jag uppskattar att du hör av dig och jag kan faktiskt förstå din frustration. Innan jag halkade in på ett bananskal i politiken 1998 så hade jag ingen aning om hur det egentligen fungerade. Jag bestämde mig då för att aldrig glömma den känslan. Därför försöker jag vara noga med att bry mig om att så mycket det är möjligt att ha en dialog med er södertäljebor, vilket inte är så lätt. ;-)

2009-02-25 @ 23:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0