Tisdag 10 februari - spårbundet till Norrköping...

Oh, en härlig morgon...fast...lite svårt är det att ta steget ur sängen...trots allt.

På väg in till jobbet funderade jag på vad jag ska ha på mig på 25-års festen på fredag, då de som jobbat 25 år får en vald gåva.. Jag är glad att jag inte är man, då skulle det inte vara så mycket att fundera över... ;-)  Vi gruppledare och ordföranden ska vara bordsvärdar och se till att de som sitter runt det bord vi har ansvar för har trevligt. Ja, ja vi får se vad det blir och hur det går.......

Idag ska Elias (kommunalrådssekreterare) och jag åka till Norrköping och träffa andra miljöpartister från kommuner som sitter i majoritet. Men först hinner jag med lite jobb vid datorn. Boka några möten...stämma av några kommande ärenden på telefon. Sen tog vi  buss ut till Södertälje Syd och X2000 till Norrköping. Det tog knappt 1 timme...bekvämt..

Det är intressant att höra hur andra kommuner har det med samarbetet i sina koalitioner. Det var Norrköping som samarbetar med s och v, liksom vi i Södertälje och även Malmö. Vi i Södertälje har samarbetat längst och har bäst erfarenheter, mycket beror på personkemi, det går aldrig att komma ifrån. Sedan var det Örebro, Västerås, Skövde och Motala som alla samarbetade med de borgerliga. Flera av dessa hade haft samarbete med s tidigare, och upplevde att det var lättare att komma överens med de borgerliga. Jag tror det handlar om att s oftast i många år varit ett över 51%-parti och därför aldrig behövt samarbeta. Det finns ett antal gamla pampar som är arroganta och inte förstår att tiderna förändras och samarbete behövs för att få majoritet. Jag är övertygad om att ett gott samarbete bygger på tillit och respekt för varandra. I många kommuner måste Socialdemokraterna inse att de inte är tillräckligt stora för att regera själva och släppa in mp och v. Samtidigt, och inte helt oviktigt, så måste mp i många kommuner förstå att det inte går att agera som om man satt i opposition. Detta gäller definitivt inte samarbetet i Södertälje. Där har vi byggt upp ett förtroende mellan våra tre partier och har respekt för varandra.

En sak jag inte kunde låta bli att lite sorgligt notera vid vårt möte i Norrköping är att vi var 7 kommuner med 6 kommunalråd och en gruppledare, vi var 15 st personer varav 9 var män och därmed 6 var kvinnor. Av kvinnorna var 1 kommunalråd, 1 gruppledare och 4 var sekreterare............... tål att fundera på...

Det var iallafall ett bra möte...

Kl 19.24 stod vi åter på Södertälje Syd...och jag blev hämtad av den tangoröda...av Julia.

Äntligen hemma igen och snabbt igång på Orby, trampmaskinen i 30 min....jag får inte slarva med detta. 30 min på pilatesbollen...lika viktigt...Puh...klar och väldigt nöjd.

Datorn är på, så klart, och jag svarar på några mail, och bevakar några bloggar....

Nu är jag trött och måste sova sött.....kl är 23.35

Gonatt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0