Onsdag 11 februari - pengar, pengar....som saknas.

I morse kom jag iväg hemifrån lite senare än tänkt. Jag valde att titta på SvT "Gomorron-soffan" där Anders Lago (s) kommunstyrelsens ordförande, var inbjuden för att tala om problemen med barnfattigdom. Södertälje ligger på 4:e sista plats bland kommuner. Trist, men inte så förvånande då det ofta handlar om barn till arbetslösa, och vi har ett stort antal flyktingar som inte tagit sig in på arbetsmarknaden. Det är inte klokt egentligen, eftersom många har en bra utbildning från sitt gamla land. Tyvärr är läget så.....

Mitt första möte idag 9.00 var kommunstyrelsens arbetsutskott, där vi gick igenom ärendelistan till Kommunstyrelsen. Vi fick också ett antal informationer och var klara 12.30.  En timme hade jag tid för mailsvar och förberedelse inför kvällens politiska gruppmöte med mp. Kl 13.30 hade jag först ett möte med (1:e) Miljöstrateg Madeleine i en timme som följdes av att ytterligare en miljöstrateg slöt upp och vi diskuterade vidare, kring arbetet med att ta fram en klimatstrategi. Vi var klara 15.30 då jag kallat till ett kris-ekonomimöte med Sbk (Tn). Vi gick igenom bokslutsläget och verksamhetsplan och internbudget för 2009. Det tog en timme. Därefter hade jag bestämt en fika med en kompis, som fått vänta en timme p g a det snabbt tillkomna krismötet. Jag visade honom vårt Nya Stadshus, sedan gick vi på kondis och åt wienersemla och kaffe. Gott......

18.00 började så mp-mötet med politiska gruppen då vi går igenom vad som händer i nämnder och styrelser, men också de ärenden som ska upp i kommunstyrelsen. Dessutom informerar jag och Elias från kommunalrådskansliet om det är något ytterligare aktuellt. Bl a har vi precis fått en slutrapport om Järnas möjlighet till att bli en egen kommun. Slutsatsen är att om Järna ska kunna erbjuda samma nivå som idag så behöver skatten höjas med 2,09 kr.....inte så lockande.

Jag kom hem vid 21.00 och orkade inte träna, men har trotts alla möten ändå gått drygt 5.000 steg...altid nått....

Nu är kl 22.40 och jag somnar nästan sittande vid datorn....

Gonatt....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0