Måndag 2 februari - Min semmeldag...och trygghetsfrågorna...

I morse var det ett underbart vinterväder. Solen sken och snökristallerna gnistrade som diamanter. Det var kallt men friskt. På vår lilla väg var det halt som det varit den senaste veckan. Det är faktiskt lite besvärligt, även om man nu ändå börjar bli van.

Jag hann jobba lite med mailen innan mitt första möte, som var en förmiddagsfika på kondis med koncerndirektören, Kjell. Han är ansvarig för mina frågor som orförande i tekniska nämnden, och vi gick igenom ett antal frågor som kommer vara aktuella i framtiden. Jag åt min första....(!) .... semla. Den var god, trots att jag egentligen vill ha den i varm mjölk med lite socker och kanel. Nu fick jag äta den till en Kaffe Latte. Inte så dumt det heller. Därefter hade jag ett möte med tekniska nämndens sekreterare, Inga, då vi bland annat gick igenom ärendelistan till nästa nämndmöte, som vi ska gå igenom med hela presidiet på onsdag. Jag behöver vara lite förberedd.

Direkt efter lunch hade vi vårt vanliga måndagsmöte mellan kommunalråden och kommunalrådssekreterarna. Den största delen av mötet diskuterade vi trygghetsfrågorna. Vad är egentligen trygghet? Naturligtvis olika för olika människor. Vad behövs för åtgärder? Hur ska vi få vuxna människor att ta ett större ansvar för sina barn och ungdomar? Hur ska vi kunna ge stöd åt de ungdomar som inte har det stöd de behöver från vuxenvärlden...?...Det bekymmrar mig mycket... Hur ska vi få ungdomar som har, eller är på väg att hamna snett i tillvaron att ändra vägval? Hur ger vi dessa ungdomar en framtidstro...? Stora, svåra frågor...men vi får aldrig ge upp. Vi var inte klara förrän kl 16.40.

Direkt efter ville Julia gå och fika med mig och shoppa lite på stan´.... Vi gick på kondis och åt varsin wienersemla....min andra semla...(!) den dagen ;-). Det var väldigt gott, fast vi var ordentligt proppmätta efteråt...och det kommer dröja innan jag äter någon semla igen... Jag skulle egentligen på ett så kallat Grönt Kafé, med en föreläsning om -Tillväxtens sista dagar - och sedan?-. Men ibland måste man prioritera annat.

Efter en stunds shoppande så skulle Julia på filmkväll med brorsan, Jimmy , och jag åkte hem och lagade lite middag. Det var riktigt kallt inne, så jag fick elda hela kvällen i kakelugnen för att få upp värmen. Veden tog slut, så jag var tvungen att gå ut och hämta i stallet. Det var en fantastisk stjärnhimmel, som var väl värd att se....och jag stod en stund och bara njöt av tystnaden och alla millioner stjärnor. Jag såg dock inte ett enda stjärnfall...

Väl inne igen trampade jag i 30 min på "Orby", det är riktigt, riktigt bra. Jag satt sedan i 25 min på pilatesbollen och tränade ryggen. Allt medan jag tittade på CSI. Jag har dessutom gått ca 9.000 steg. Jag känner mig duktig...

Jag kom ikväll plötsligt inte in på min webbmailsida så jag kunde tyvärr inte jobba någonting. Ja, ja det får vänta till imorgon.....trots att det är några viktiga mail som jag skulle behöva hantera redan ikväll....kanske får ta det genom telefonen, fast det är lite krångligt.

Nu är kl 23.00 och jag tänker lägga mig och lösa en annorlunda sudoku.....för att rensa tankarna..

Gonatt.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0