Lördag 7 februari - De hemlösa..King Julian & Maurice

Idag skulle min älskade mormor fylla 92 år. Vi kallade henne "mommo" för hon ville inte bli kallad gammelmormor av mina barn. Jag kom alltid så bra överens med mommo. Hon var alltid glad när vi träffades, och hon älskade att pyssla med trädgård och grönsaksland. Där var vi lika. Mommo födde min, lika älskade, mamma när hon var 17 år... Det var säkert inte lätt i en liten ort som Orsa i Nordvästra Dalarna. Hon var 40 år när jag föddes, en riktigt ung mormor. Idag är mammorna nästan i den åldern. Tiderna förändras....

Redan i morse visste jag att min största uppgift idag var att göra rent kattlådorna....6 st...suck....och nu ska jag berätta hur det kom sig att mina "hemlösa lussekatter" flyttade in. Torsdag före första advent skulle jag och julia baka lussekatter. Jenny skulle fylla 25 år på fredagen och vi skulle fira henne. Redan när jag kom hem såg jag att det var två helt främmande katter på min veranda. Under kvällen satt de troget på mitt fönsterbleck tätt ihoptryckta och följde mig med blicken varje gång jag gick förbi fönstret.  När klockan började närma sig 22.00 började jag bli fundersam. Jag ringde till min närmaste granne, men de hade inte skaffat nya katter. Då blev jag lite smått desperat, inte för att jag inte skulle tycka om katter, men jag har nog...5 stycken...varav en visserligen bor i en grannes hundkoja...men 4 katter som bor hemma är nog. Men vad gör man som stor kattvän....jag ringer runt till de närmaste grannarna, som på landet innebär allt från 50 m till 2 km....ingen kände till katterna...som fortfarande satt på fönsterblecket och tittade in.  Det var kallt ute, flera minusgrader....bara en natt tänkte jag, som stor kattvän.  Jag  gläntade på dörren...och på två sekunder var de inne. Den ena slängde sig direkt på rygg och ville bli kliad på magen....vilket självförtroende. Och på den vägen är det.... Jag är övertygad om att någon, som vet att jag är en stor djurvän, dumpat dem hos mig....

Under julhelgen fick de namn King Julian och Maurice, men de var fortfarande hemlösa. Nu börjar det dessutom bli dags för kastrering...men de är fortfarande hemlösa. Jag har keliga katter, som gärna hoppar upp i knät...men dessa är extrema. De vill helst sitta på axeln närman går, ligga under hakan när man ska sova och när jag ska fika så vill BÅDA sitta i knät på mig samtidigt. De är OTROLIGT gulliga och sällskapliga. Turligt nog funkar det bra med mina övriga katter.


King Julian och Maurice


Under ett par dagar har jag varit inne på en Gäst-Blogg på Kringelstan.se och kommenterat. Det blir så lätt bara missnöje som inte har någon verklighetsförankring. Jag tycker det är synd...det är så mycket osakligt gnäll i samhället...

Nu är kl 21.30 och jag ska kolla på Wallander... kanske återkommer..annars Gonatt.

Jag glömde berätta att jag gått min motionspromenad på 6,5 km. En underbar upplevelse, som vanligt. Det var nysnö..och massor med spår i snön. Jag såg älg-, rådjur -och grävlingspår (tror jag) kanske också vildsvinsspår, men lite mer osäkert. Det var fantastiskt vackert..helt stilla, men tjock dimma.

NU ska jag sova...kl är 00.00

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0