Fredag 6 februari - problemlösare på olika sätt....

Det första jag såg i morse när jag klev upp var att det snöade. Jag gillar verkligen vintern och snön, men nu var det +0 och just det tråkiga plusset gör att det blir slask, tyvärr. Det tycker jag är riktigt trist..... Jag skulle iväg direkt på morgonen till Lindvreten, vid Kungens Kurva, till ett Direktionsmöte med Södertörns brandförsvarsförbund. Jag gillar verkligen brand-frågorna efter att jag varit gift med en brandman i ca 25 år....det är viktiga frågor. Vi fick en information om bland annat antal insatser per kommun under 2008, vilket är intressant. Södertälje har alltid flest antal insatser. Men Botkyrka skuggar hela tiden.  Vi behöver utöka samarbetet mellan kommunen, polisen och brandförsvaret i förebyggande syfte. Vi har börjat och kommit en liten bit påväg, men jag tror det finns mycket mer att göra.

Efter mötet åkte jag tillbaka till Södertälje och stadshuset. Jag hade ett inbokat möte efter lunch med kommunstrategen, Roger. Vi gick igenom hur vi ska gå vidare med att Södertälje ska bli en Fair Trade City, som handlar om solidaritet med världens folk. Om vi i kommunen, både den kommunala verksamheten och handlare eller t ex restauranger köper "Rättvisemärkta" varor så förbättrar vi arbetsvillkoren för de som tagit fram den varan vi köpt. Kaffe är ett enkelt sätt att helt privat vara med och bidra till en bättre värld. Vi är redan ganska duktiga i vår kommun, men behöver ha en planering för att utveckla oss. Det känns positivt, men också utmanande att öka medvetandet. I Nya Stadshuset har vi i allafall rättvisemärkt kaffe och socker. Det känns bra....

Jimmy och Julia lockades sedan hem med japansk mat...  ;-)  ..sushi är inte så dumt. Vi åkte hem och åt en väldigt god fredagsmiddag.

Idag har jag tränings-ledigt från Orby, trampmaskinen. Men jag har suttit en stund på pilatesbollen......men jag glömde stegräknaren idag, så jag vet inte hur många steg jag gått....men känner att de egentligen är för få. Det tar jag igen imorgon.......

Nu slappnar jag av och tittar på crime-serier....funderar på om jag borde blivit polis istället. Det känns lite konstigt om min avkoppling är att se på våldsbrotts-serier....MEN, jag har en teori...jag gillar problemlösningar i alla sammanhang. I crime-serier, typ CSI, handlar det om att lösa brotten...och det gillar jag. Problemlösare behövs på många platser i vårt samhälle...inte minst in om politiken.

Äpplet faller inte långt från trädet....brukar man väl säga.... Jenny har sökt till polishögskolan och klarat fystest och nu fått besked om att hon gått vidare ytterligare.... Jenny skulle bli en SÅ bra polis...klok, vänlig men mycket bestämd. Grattis och en stor kram till dig, Jenny. Hon läser just nu sociologi på Uppsala universitet, som inte är helt fel för en eventuellt kommande polis som dessutom redan är utbildad hälsopedagog......

Nu är kl "bara" 22.24...och jag ska inte gå och sova ännu.....

men gonatt....ändå..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0