Torsdag 16 april - En dag i kdn:s tecken......

Idag var jag i stadshuset redan 7.45, vilket är ovanligt tidigt. Jag hade ett möte kl 8.30 där kommundelsnämndernas presidier; Järna, Hölö/Mörkö, Vårdinge och Enhörna, var inbjudna för att ha en dialog med de kommunala bolagen; TelgeBostäder, TelgeFastigheter, TelgeNät och TelgeÅtervinning. Jag var inbjuden bl a som ordförande i tekniska nämnden, men också för att jag sitter i kommunstyrelsen och koncernstyrelsen...moderbolaget TelgeAB. Det var ett givande och intressant möte. Vd:arna gick igenom vad de olika bolagen hade pågång ute i de olika kommundelarna. Det var ett första möte, som ska bli regelbundet minst en gång om året, för att upprätta en direktkommunikation mellan dessa. Det behövs.

Direkt efter hade vi ett av våra regelbundna möten mellan kommundelsnämnd(kdn)sordförandena och facknämndsordförandena. Det behövs verkligen, för att kontinuerligt stämma av vad som händer och sker. Vi pratade bland annat om hur kdn tar sin roll som skolstyrelse. De måste bli lite mer drivande och ställa krav på utbildningskontoret, var slutsatsen. De har det tufft, som även har ansvar för äldreomsorgen, gator, park och grönt och kultur och fritidsdelen i sitt geografiska område.

Sedan var jag på en konferens som Kommunala Handikapprådet anordnat. Där redovisade vi från kommunens sida vad vi gör för att förbättra tillgängligheten. Vi är faktiskt ganska duktiga, OCH det är MIN nämnd tekniska som har ansvaret. Det var vår ganska nyligen anställde Anna, som ansvarar för dessa frågor som gick igenom detta på ett utmärkt sätt.

Jag var tvungen att gå efter en stund. Först ringde Länstidningen och ville höra om vilket ställningstagande som vårt mp-medlemsmöte tagit i frågan om "De södra kommundelarnas möjlighet till att bilda en egen kommun". Vårt medlemsmöte beslutade om att inte gå vidare till en folkomröstning och inte driva frågan vidare i nuläget.

Därefter satt jag vid datorn en stund och skickade några viktiga mail.............är nu nere i 69 ohanterade mail......Yippiii...det går äntligen åt rätt håll. Jag förberedda också några "väl valda ord" som jag ska säga vid några tillfällen...bland annat imorgon som invigning inför Håll Sverige Rentkampanjen som pågår med städning i 3 veckor. Det gäller att vara förberedd.

Jag hade sedan ett kort möte med Anders (Lago) om flyktingfrågan, och lite annat internt.

Jag åkte hem vid ca 18.00.....

Kopplade som vanligt upp mig när jag kom hem...men satt inte vid datorn förrän lite senare.... nu ungefär...kl är 22.05...och jag vill ha en tidig kväll....

Gonatt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0