Måndag 27 april - möten som avlöser varann....

I morse började dagen med kommunstyrelsemöte. Vi tog bland annat beslut om att inte ha en folkomröstning om Järna egen kommun, i nuläget. Vi beslutade om att frågan pånytt skulle tas upp första kvartalet 2011. Alliansen ville besluta om att låsa en folkomröstning till tredje kvartalet 2011. Jag tycker vårt och därmed kommunstyrelsens beslut om att frågan får tas upp igen 2011 och då uppdatera utredningen som ligger till grund för vårt ställningstagande, där LSS-kostnaderna är av avgörande betydelse för att Järna, de södra kommundelarna skulle ha MYCKET svårt att klara sin ekonomi. Efter detta får man åter titta på om en folkomröstning kan vara aktuell.

Vi var klara ca 11.45 och nästa möte började först 13.00. Lunchen hann jag därmed få i mig. Det var en god lunch. Därefter började vårt måndagsmöte med k-råd och k-sekreterare. Vi diskuterade hur vi ska hantera den finansiella krisen. DET ÄR bekymmersamt för kommunen. På onsdag ska vi ha ett extrainsatt KsAu där vi ska gå igenom ekonomin nu och framöver. I KsAu är alla partier i Ks representerade. Vi fick också besök av Kjell Hasslert, koncerndirektören som gick igenom ärendena inför Koncernstyrelsen i nästa vecka. Jag var sedan tvungen att gå tidigare från mötet för att hinna till nästa som började 15.00.

Nu var det på Telge AB, där vi skulle ha ett möte med Kjell Dahlström, som är regeringens utsände i spårbilsfrågan. Han ska utse ett antal kommuner där en pilotbana är möjlig att bygga med stöd från staten. Mötet var spännande och mycket intressant.

Nu hade jag bråttom igen till nästa möte som var Kommunfullmäktige i Stadshuset. Vi hade bland annat Årsredovisningen på dagordningen, upphävande av det så kallade nollarrendet och jag hade en fråga att besvara om reflexer på 30-skyltarna som nu börjar ta över vår kommun....vilket är härligt!

Ett negativt bokslut är aldrig bra och inom de närmaste åren ser det inte så förhoppningsfullt ut att bli bättre. Trots detta tog jag bara upp positiva och viktiga saker som hänt i kommunen. De andra pratade ju bara om eländet. En årsredovisning handlar ju också om måluppfyllelse och att synliggöra både bra och det lite mindre bra. Ca klockan 20.45 var det slut.

Jag satt kvar en stund vid datorn innan jag åkte hem och fick i mig lite mat...

Nu är kl 23.10...

Gonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0