Fredag och Lördag 17-18 april - Peter Örn och EKO-fest

I morse vaknade jag pigg och utvilad. Jag tror att jag passar bättre i "sommartidscykeln"..... alltså en timme innan den riktiga tiden...(hm...)...vilket är konstigt eftersom jag anser mig morgontrött... nåväl skönt att känna sig pigg...

Jag började dagen i Lindvreten där staben för Södertörns Brandförsvarsförbund sitter. Vi hade möte med förbundsdirektionen, där jag har äran att sitta. Jag gillar det, efter att ha varit gift med en brandman i 27 år, så har jag lärt mig mycket om dessa frågor. OCH jag tycker de är mycket viktiga och får absolut inte nonchaleras. Vi har bekymmer framöver, med den finansiella krisen. Kommunernas minskade skatteintäkter, som innebär nedskärningar hotar säkerheten. Det är oerhört svårt att göra de rätta prioriteringarna i dessa tider. Brandförsvaret är bantat till ett minimum i utryckningsdelen. Brand och olyckor kommer tyvärr alltid att hända, och ofta också bli fler i kristider.

Direkt efter det åkte jag tillbaka till Södertälje och sa några väl valda ord på politikertorget om årets städkampanj i samband med Håll Sverige Rent, som var en invigning av kommande 3 veckors föreningsstädande. 2007 vann vi Håll Sverige Rents tävling om flest antal städande i kommunen. 2008 var vi BARA NÄRA att vinna....men i år tänker vi återta täten..... Detta är en viktig del i trygghetsarbetet. En ren och snygg stad skapar trygghet.

En stund senare hade jag, Anders Lago och ett antal tjänstemän från samhällsbyggnadskontoret ett viktigt möte med Peter Örn, som är ordförande i kommitten som ska fördela pengar till kommuner som jobbar med hållbar samhällsutveckling. Ett intressant och givande möte där även SL, Scania och Swebus var med. Vi presenterade vår ide om en utveckling av vår stadskärna, med minskad biltrafik men med förbättrad kollektivtrafik, bl a med ett ev spårbilssystem och en bussmetro. Vi fick en del att tänka på hur ansökan ska formuleras.....bra... Jag tycker vi fick bra respons....

Vid 17.00-tiden var jag påväg hem..

-------------------------------------------

Lördag 18 april

Idag hade miljöpartiet i regionen ordnat en kommun och landstingsdag. Vi höll till på hotell Hilton vid Slussen och det var välorganiserat och intressant upplägg. Det var blandat med föredrag i storsal, intervju av Eu-kandidater, där Carl Schlyter är underbart inspirerande att lyssna på, och vår nya Isabella var inte heller så dum.... Vi hade sedan seminarier att välja att gå på. De handlade i huvudsak om hållbart bostadsbyggande, men också om ledarskap och att mp växer... Det var faktiskt riktigt svårt att välja...

Allt avslutades med en fest med trerätters ekologisk vegetarisk middag....nja...jag är inte så mycket för det vegetariska, men nån gång ibland ändå.......alla miljöpartister är inte vegetarianer eller veganer...

Jag gick därifrån med ett leende på läpparna och kände att dagen gett energi och motivation till fortsatt stort engagemang....Känns härligt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0